Ale to neznamená, že naďalej nemôže fungovať "dobre". Funguje dobre až do momentu, než sa zjaví dravá a bohatá konkurencia, alebo sa zmenia pomery na trhu, alebo príde kríza, alebo firma urobí zásadné rozhodnutie na základe doteraz získaných skúsenosti (veď doteraz to fungovalo).
Toto rozhodnutie nemusí byť správne, ale problém je v tom, že výsledky tohto "nesprávneho" rozhodnutia sa prejavia s časovým posunom a problém je na svete, chýbajú peniaze.
Viete ako zistíte, že vaša malá firma, v ktorej ste zamestnaný má problémy?
Majiteľ zaplatil za lízing svojho auta s týždenným meškaním a požičanými peniazmi.
Toto býva väčšinou zlomom (nie vždy), keď je potrebné hľadať riešenia, ale hlavne hľadať riešenia, ktoré nie sú ovplyvnené vzťahom k firme. Najväčšou chybou v tej dobe je "učičíkať" sám seba, že je to dobré, je to iba prechodné, veď doteraz nám to išlo dobre a sme dobrá firma.
Kdesi na nete som čítal, že najväčší nepriateľ výborného je dobrý.
Ja dodám, že ak ste výborný a "nezadarí sa", tak sa stanete dobrým.
Ale ak ste dobrý a "nezadarí sa" tak budete NEdostatočný, alebo lepšie napísané, nebudete!
Takže otázka na vás: Je vaša firma dobrá, alebo výborná?
Ak je vaša firma dobrá, čo je väčšina firiem, tak je najvyšší čas zamyslieť sa ČO a hlavne AKO budeme robiť, keď nám kríza zaklope na bránu nášho závodu.
- Budete prepúšťať? (Koho? Toho čo je nesympatický, toho čo je najstarší, toho čo je najmladší, toho čo vie o firme najviac, toho čo sa veľmi rýchlo dokáže čokoľvek naučiť?)
- Budete znižovať platy? (Komu? Na základe akých kritérii?)
- Zmenite zameranie? (Máte produkt? Dokážete ten produkt v danej dobe presadiť na trhu?)
- Budete sa snažiť "hibernovať" firmu? (Máte dostatok financií? Ako dlho to bude trvať?) Toto je tak desatina otázok, na ktoré potrebujete mať kvalifikované odpovede ak chcete prežiť a tvoriť zisk. Áno tvoriť zisk aj počas krízy. Podnikanie je o TVORBE ZISKU a nie o prežívaní.
TERAZ (nie POTOM)je tá správna chvíľa hľadať odpovede.
TERAZ je tá chvíľa nechať si poradiť.
TERAZ je chvíľa zistiť výkonnosť jednotlivých zamestnancov.
TERAZ je ta chvíľa zainvestovať ešte do dobrých zamestnancov.
Pamätajte, že problém vo firme je ako rakovina u človeka. Ak sa diagnostikuje v začiatkoch, tak šanca na (o)uzdravenie je veľká, ale ak sa k lekárovi ide na poslednú chvíľu (keď už ani nemáte financie), tak prichádza radikálny zákrok, ktorý ale pozitívny výsledok nezaručuje.
Sledujte moje ďalšie články, ktoré sú písané na základe skúsenosti získaných priamo vo firmách, s ktorými som spolupracoval, alebo spolupracujem.
Prečítajte si aj:
Príprava na krízu. Čo sa dá urobiť teraz Nemám čas, nestíham. Najväčšie klamstvo dnešnej doby
Clipart: ZDROJ