Dnešná doba je príhodná práve pre zvyšovanie kvalifikácie zamestnancov, lebo prichádza "tornádo" v podobe krízy a vieme si predstaviť aké budú dopady. Jednou z oblastí, ktorá sa najviac dotkne zamestnávateľa, ale aj zamestnanca bude znižovanie stavu zamestnancov.
Skôr, či neskôr bude mať každý zamestnávateľ pred očami úlohu, že potrebuje prepustiť x zamestnancov. Otázka je jednoduchá. Ktorých? Ale odpoveď jednoduchá nie je.
-----Takže použijeme najpoužívanejšie riešenie:
Prepustíme Joža, Evu a Ernesta. Časť Jožovej práce dáme Ivete, časť Ingrid a časť budem robiť ja. Evkinu robotu dáme Jane a Janinu robotu bude robiť z časti Dana a z časti Honza. Ernestovu prácu nejako zadelím medzi ostatných. Snáď to zvládneme. Ufff, hotovo.
Janu, Ingu, Danu a Honza pošleme na školenie, aby vedeli, čo a ako.
Jednoduché, účelné, efektívne a hlavne lacné riešenie. Ako väčšina rýchlych riešení tak aj toto je dobré tak na 50%. Je síce jednoduché a účelné, ale o efektivite a "lacnosti" sa dá pochybovať.
A teraz sa pozrime na to, aké spôsoby školení nám ponúka trh:
-----Školenie
Zjednodušene by sa dalo povedať, že školenie je naučenie, resp. zaškolenie osoby do "tajov" daného remesla, respektíve činnosti. Spadá pod to aj opakované odskúšanie naučených činností za účelom zautomatizovania.
-----Výsledok školenia:
Školený pracovník po školení je (väčšinou) schopný samostatne vykonávať činnosť, ktorej bolo školenie venované. O jeho schopnosti samostatne vykonávať danú činnosť je presvedčený aj školiteľ (konzultant), ktorý to s ním nacvičoval. To znamená, že školená osoba po ukončení školenia môže OKAMŽITE vykonávať danú činnosť.
-----Prednáška
Tu by sa jednoducho dalo povedať, že sa jedná o odprezentovanie vopred dohodnutej témy pred auditóriom. Počas prednášky je zvyčajne malá časť venovaná na otázky.
-----Výsledok prednášky:
Účastník prednášky na rozdiel od absolventa školenia dostáva určitú sumu informácii, bez ich odskúšania spolu s materiálmi z prednášky. Účastník prednášky nie je schopný okažite uviesť "získané" poznatky do praxe a ani prednášajúci nie je presvedčený, že daný účastník prednášky prijal a POCHOPIL do dôsledkov všetky povedané informácie.
Pre správne pochopenie odkazu prednášky je nutné, aby sa daná osoba znova a opakovane venovala získaným materiálom a svojim poznámkam, ak si ich robila.
-----Seminár
Je to ďalšia forma, ktorá sa dá definovať ako forma výučby na vysokej škole s aktívnym vystupovaním účastníkov seminára.
Ak chcete svojich ľudí poslať na seminár, musíte si uvedomiť ich potenciál, pretože tam je NUTNÉ vedieť aktívne pracovať s poznámkami a byť dostatočne asertívny na aktívnu spoluprácu s prednášajúcim.
-----Výsledok seminára:
Dá sa zjednodušene povedať, že je taký istý, alebo veľmi podobný ako z prednášky. Tu veľmi záleží na človeku a hlavne jeho zapájaní do debaty počas seminára.
Otázka na zamestnávateľa pred rozhodnutím:
Čo dá vášmu zamestnacovi viac a najrýchlejšie použiteľných informácií, školenie, prednáška, alebo seminár?
Ak chcete mať aj potom výkonný a dobre spolupracujúci tím, zvážte individuálne potreby každého zamestnanca a potrebné zvyšovanie jeho kvalifikácie podriaďte jeho ľudskej podstate.
Každá firma chce úspešný a spolupracujúci tím, ktorý podrží firmu aj v časoch krízy. Každá firma potrebuje investovať do svojich zamestnancov, ale je potrebné zvážiť ich správnu investíciu.
V opačnom prípade viac úžitku prinesú peniaze hodené do kozuba. Aspoň chvíľu hrejú!
Skoro som zabudol.
Prečo si myslím, že marketing v tejto oblasti je dobrý?
Lebo dokáže predať "školenie" za cenu "prednášky".
Alebo naopak? To už nechám na vás.